Biznesplan – czego nie robić?

Przygotowanie w pełni profesjonalnego biznesplanu to wcale nie takie proste zadanie jak niektórym się wydaje. Nikt nie ma takiej wiedzy o firmie jak jej właściciel. W rzeczywistości, opracowanie dokumentu, dzięki któremu przekonamy inwestorów do zainteresowania się danym przedsięwzięciem może powodować wiele trudności i być przyczyną licznych problemów. Korzystanie z pomocy podmiotów zewnętrznych, specjalizujących się w opracowywaniu tego typu dokumentów to dość duży wysiłek finansów, na który niestety nie każda firma może sobie pozwolić.

Jeśli jednak chcesz sporządzić biznesplan przy pomocy swoich księgowych, menedżerów lub dyrektorów finansowych, jest to możliwe.  Musisz jednak wziąć pod uwagę pewne kwestie i unikać kilku podstawowych błędów w trakcie sporządzania biznesplanu.

Kilka wersji to podstawa

Profesjonaliści, zajmujący się na co dzień tworzeniem biznesplanów radzą, by przygotowanie perfekcyjnego biznesplanu zacząć od opracowania trzech wersji tego dokumentu. Pierwsza pokaże możliwości  firmy w optymistycznym wariancie, druga to obraz rzeczywisty, a trzecia to pesymistyczny wariant. Takie zestawienie pozwala później właściwie ocenić szanse przedsiębiorstwa, wyciągać wnioski i kreować realne rozwiązania. Metoda ta sprawdza się szczególnie przy dużych przedsięwzięciach.

Obszerny nie znaczy dobry

Warto mieć na uwadze, że obszerny, bardzo profesjonalny i ekstremalnie szczegółowy plan nie jest gwarancją sukcesu. Zdarza się, że jedynie kilkanaście konkretnych zdań wystarczy by pozyskać potrzebne  nam środki. Celem jest przede wszystkim zapewnienie inwestora o naszym doświadczeniu, wiedzy i fakcie, że przedsiębiorstwo poradzi sobie z wyzwaniami, jakie staną na jego drodze.

Błędy, na nie musisz uważać

Tak naprawdę, podstawowym błędem wielu firm jest celowa rezygnacja z przygotowania biznesplanu, która już na starcie eliminuje przedsiębiorstwo z jakichkolwiek szans na pozyskanie dodatkowych środków. Brak wiedzy o firmie, nieznajomość jej wizji i strategii są kolejnym błędem. Warto dbać o kontakty z klientem i konkurencją. Brak rozeznania się w sytuacji rynkowej, marginalizowanie szans, zagrożeń, wad oraz atutów firmy, mogą okazać się przyczyną kolejnych problemów.

Brak odpowiedzi

Odpowiedz